Hoe zullen influencers onze toekomst beïnvloeden?

Gemaakt door: Leco Verbeek, DO1MCR, (2023)

Influencers zijn de nieuwe beroemdheden van deze tijd. Ze hebben de macht om producten te verkopen, trends te starten en zelfs sociale en politieke bewegingen te starten. Maar wat brengt de toekomst voor deze digitale beroemdheden? Blijven ze groeien in populariteit, of is er een nieuwe trend in zicht? Laten we eens kijken naar wat de toekomst zou kunnen brengen voor influencers.

Wanneer mag je jezelf een influencer noemen?

De hieronder genoemde informatie is een mix van verschillende sites die zich verdiepen in de wereld van influencers Van Der Sluis (2022), (Mediawijs, 2023), Jeroen (2020), (Ai bot) en ( Social Marketing Experts, 2023)

Er is geen vaste regel of definitie voor wanneer iemand zichzelf een influencer mag noemen. In het algemeen wordt iemand een influencer genoemd als hij/zij een groot aantal volgers heeft op sociale media en als hun content een bepaalde manier van invloed heeft op hun volgers. Dit kan variëren van het promoten van producten tot het inspireren van een bepaalde levensstijl.

Een influencer zijn is niet alleen afhankelijk van het aantal volgers, maar ook van de kwaliteit van de content die ze maken. Het is belangrijk om content te maken die origineel en relevant is voor hun volgers. Het is ook belangrijk om consistent te blijven in het plaatsen van content en om een ​​unieke stijl te ontwikkelen die jouw onderscheidt van andere influencers.

Soorten influencers

Een influencer moet ook in staat zijn om een ​​merk te promoten op een manier die origineel en natuurlijk aanvoelt. Als mensen doorhebben dat je het alleen doet voor het geld trekken zij ook hun twijfels over de goedheid van het product. Het is belangrijk dat ze alleen producten promoten die ze zelf gebruiken en waar ze achter staan. Het is ook belangrijk om eerlijk te zijn over sponsordeals en betaalde samenwerkingen.

Er zijn verschillende soorten influencers, zoals mode-influencers, beauty-influencers, reis-influencers en fitness-influencers. Het is belangrijk om een ​​iets te vinden waarin ze zich kunnen onderscheiden en waarin hun volgers geïnteresseerd zijn.

Influencers moeten ook in staat zijn om hun publiek te betrekken en te communiceren met hun volgers. Het is belangrijk om te reageren op opmerkingen en vragen van hun volgers en om een ​​soort community te creëren rond hun content.

Al met al kan je worden beschouwd als een influencer als je een groot aantal volgers hebt en in staat bent om originele en relevante content te produceren die een bepaalde manier van invloed heeft op volgers. Het is belangrijk om consistent te blijven in de productie van content en om een ​​unieke stijl te ontwikkelen die hen onderscheidt van andere influencers. 

Samenwerkingen en promoties

Om er achter te komen hoe de toekomst van influencers eruit ziet, moet je eerst weten wat een influencer is. Influencers zijn mensen die via sociale media een groot aantal volgers hebben en daarmee invloed kunnen uitoefenen op hun gedrag en beslissingen. In de afgelopen jaren zijn influencers steeds populairder geworden en hebben ze een belangrijke rol gespeeld in de marketing en reclame-industrie. Maar wat is de toekomst van influencers? volgens Wouter Visser (Jeroen, 2020) is een van de belangrijkste trends in de toekomst van influencers dat er steeds meer druk zal komen te liggen op betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid. Steeds meer mensen zijn zich bewust van dat influencers betaald worden voor hun samenwerking met merken en willen graag zien of ze wel daadwerkelijk eerlijk zijn over de spullen die ze promoten. Want er zit een groot verschil tussen iets promoten omdat je er veel geld voor krijgt of iets promoot omdat je het zelf heel mooi vind. Influencers die eerlijk zijn over hun samenwerkingen en alleen samenwerken met merken die bij hun persoonlijke merk passen, zullen waarschijnlijk succesvoller zijn dan influencers die zich richten op het maken van snel geld.

Een andere trend is dat influencer marketing, aldus Raymonde en Raymonde (2023) steeds meer verschillende samenwerkingen aan zullen gaan. Dit omdat bedrijven steeds vaker geïnteresseerd zijn om hun product te laten promoten door influencers en zijn om die reden ook bereid daar soms fors voor te betalen. Tot nu toe hebben de meeste influencers een soortgelijke achtergrond gehad. Hiermee doel ik op het feit dat de meeste influencers om dezelfde tijd zijn begonnen. Het beroep “influencer” bestaat nog niet lang. In het begin was je een influencer als je succesvol was op YouTube, later werd je ook een influencer als je veel volgers had op Instagram en tegenwoordig worden Tiktokkers ook influencers genoemd. Omdat influencers steeds jonger worden, is hun denkwijze heel anders dan die van de “ervaren” influencers. Kijk maar naar de jeugd van 10 jaar geleden en de jeugd van nu, er is heel veel veranderd in de laatste jaren.

Mr Beast

Een derde trend is dat influencers steeds meer gebruik zullen maken van nieuwe slimme manieren om hun publiek te bereiken. Door gratis producten weg te geven bij aankoop van producten. Een goed voorbeeld van slimme marketing is Mr Beast, Mr Beast is de bekendste YouTuber van de wereld. MrBeast (2023) Hij had laatst een samenwerking met een chocolade merk. Mr Beast zijn video’s worden tientallen miljoenen keren bekeken, dat komt omdat zijn video’s er leuk en interessant zijn. Bij aankoop van een chocolade reep krijg je een QR-code, na het scannen van die code krijg je toegang tot een exclusieve video van Mr Beast, die alleen te zien is als je dat product gekocht hebt. Hoe creatiever, hoe succesvoller je waarschijnlijk zult worden. Cuofano en Cuofano (2023) hebben zich ook verdiept in het succes van MR Beast, daarom komt deze informatie overeen.

Influencers zullen ook steeds meer samenwerken met merken om duurzame producten te promoten. Steeds meer mensen zijn zich bewust van de impact van hun aankopen op het milieu en de samenleving, en influencers die zich richten op duurzaamheid en milieuvriendelijke productie zullen waarschijnlijk populairder worden dan influencers die zich richten op goedkope en niet milieuvriendelijke producten.

Het verdienmodel van influencers

Ik verwacht dat er een veel strengere wetgeving gaat komen voor het promoten van spullen en dat gaat veel invloed hebben op het verdien model van influencers

De strengere wetgeving gaat van invloed zijn op het verdienmodel van influencers. Eerder werd, vooral door Youtubers, veel gebruikgemaakt van productplaatsing. Daarbij krijgen zij betaald voor het in beeld brengen of noemen van een product in de context waarin je geen reclame verwacht. Doordat, vanwege de nieuwe wetgeving, duidelijk moet zijn dat er reclame wordt gemaakt, is deze manier van reclame niet meer aantrekkelijk voor bedrijven.  Dan lopen deze YouTubers inkomsten mis

Wanneer mag je als influencer geld verdienen

Volgens Rekker (2021) kan je als influencer geld verdienen wanneer je een groot genoeg bereik hebt opgebouwd op sociale-mediaplatforms en merken bereid zijn om met je samen te werken om hun producten of diensten te promoten. Zo mogen influencers met 500.000 volgers wel 4.000 euro per post vragen. De meest voorkomende manieren om geld te verdienen als influencer zijn gesponsorde producten of promoties. Het is zoals eerder vermeld belangrijk om eerlijk te zijn tegen je volgers.  Je volgers moet de juiste informatie krijgen over eventuele gesponsorde content die je plaatst.

Maar hoe dat in de toekomst zal gaan is moeilijk te zeggen. Er zullen waarschijnlijk nieuwe manieren ontstaan om geld te verdienen als influencer, terwijl andere manieren minder populair worden. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de trends, zo blijf je in aanmerking komen voor de mogelijkheden om geld te verdienen. Maar het belangrijkst is om te blijven voldoen aan de richtlijnen van het platform waar je actief op bent. 

Bronnenlijst

Jeroen. (2020, 25 januari). 31 Experts Over De Toekomst Van Influencer Marketing – Hulc. Hulc. https://hulc.nl/31-experts-over-de-toekomst-van-influencer-marketing/#:~:text=’Er%20zullen%20steeds%20meer%20influencer,iedereen%20een%20influencer%20kan%20zijn’.&text=”In%20de%20toekomst%20wordt%20influencer%20marketing%20steeds%20belangrijker.

Van Der Sluis, B. (2022, 29 april). Kun je vrienden zijn met influencers? Onderzoeker Croes zocht het uit. Netwerk Mediawijsheid. https://netwerkmediawijsheid.nl/universiteit-van-nederland-over-influencers/#:~:text=Influencers%20zijn%20vaak%20rolmodellen%20waar,veel%20opvoeders%20reden%20tot%20zorgen.

Mediawijs. (2023). Welke invloed hebben sociale media op ons zelfbeeld en welzijn? Mediawijs. https://www.mediawijs.be/nl/artikels/welke-invloed-hebben-sociale-media-op-ons-zelfbeeld-en-welzijn#:~:text=Hoeveel%20tijd%20we%20spenderen%20op,op%20hoe%20we%20ons%20voelen.&text=Op%20sociale%20media%20kan%20je,%2C%20pestgedrag%2C%20zelfverminking%20of%20eetstoornissen.

Marit. (2021, 27 december). Geen bom onder verdienmodel influencers, alleen een opgeblazen verhaal | Haegens Media. Haegens Media. https://haegensmedia.nl/geen-bom-onder-verdienmodel-influencers-alleen-een-opgeblazen-verhaal/

5 lessons other creators can learn from MrBeast. (z.d.). https://genflow.com/blogs/5-lessons-other-creators-can-learn-from-mrbeast

MrBeast. (2023, 10 juni). $1 vs $1,000,000,000 Yacht! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=48h57PspBec

Raymonde, & Raymonde. (2023). Waarom samenwerken met influencers interessant kan zijn. BY RAYMONDE. https://byraymonde.nl/2021/waarom-bedrijven-samenwerken-met-influencers/

Cuofano, W. I. G., & Cuofano, G. (2023). Hoe verdient MrBeast geld? MrBeast netto waarde uitgelegd. FourWeekMBA. https://fourweekmba.com/nl/hoe-verdient-mrbeast-geld%3F/

Rekker, D. (2021, 31 augustus). Wat is een influencer en hoe kun je er geld mee verdienen? Wise. https://wise.com/nl/blog/wat-is-een-influencer