Fysieke VR wereld

 VR staat voor Virtual Reality en dit is jaren geleden uitgevonden. Hiermee lijkt de wereld net echt die je krijgt te zien, maar dat is niet zo. Je krijgt een eigen ontworpen wereld te zien die gemaakt is door ontwerpers. Dit wordt door veel dingen gebruikt waaronder gamen. Je krijgt met VR een bril en headset op, als je de VR-bril opzet krijg je een digitale wereld te zien. Door middel van bewegingen zou je verschillende spellen kunnen spelen, maar wat als er een wereld komt waarin je de objecten in VR echt kunt aanraken/gebruiken? Ik noem het de fysieke VR-wereld.

                                                                                                                               (Afbeelding: Dirk van Lith)

Ontwikkeling Gamen

Kijk naar de ontwikkeling van het gamen. Dit wordt over het algemeen veel gedaan door mensen. Dit komt doordat elk spel zich ontwikkeld. Zo heb je veel verschillenden soorten spellen op verschillende consols. spellen zoals FIFA, GTA, Call of Duty, Fortnite en nog veel meer spellen blijven zich maar ontwikkelen. Dit doen ze door zo nu en dan een update te doen om het spel beter te maken. Het kan ook zijn dat er een nieuwe editie van het spel uitkomt. Hierdoor blijven spellen relevant. Bij het voetbalspel FIFA wat wereldberoemd is zie je dat er elk jaar een nieuwe versie van uitkomt. Het spel wordt dus ieder jaar verbeterd met bijvoorbeeld nieuwe gamemodes, graphics en bepaalde evenementen in het spel. Met andere spellen gaat dit wat trager, want bij een GTA of Call of Duty duurt het wel een aantal jaar voordat ze een nieuwe versie releasen, omdat er in deze spellen ook constant iets veranderd word. Dit zorgt voor veel variatie, waardoor het spel er ook nog steeds voor zorgt dat er constante updates zijn om het spel beter/leuker te maken voor de mensen die het spel spelen. Dit doen al deze spellen heel erg goed. Dit zorgt er voor relevantie van een spel.

Ontwikkeling Consols

Ik denk dat er bij VR ook zo een soort verandering moet komen. In het verleden zag je namelijk al ontwikkelingen Rondom de Nintendo DS, PlayStation, Xbox, Wii . Deze consols hebben verschillende versies gekregen die ook steeds beter zijn geworden. Ook zijn er talloze apps op de telefoon voor Android en Apple. Dit is precies de reden waarom al die spellen en consols zo succesvol zijn geworden. Als er een nieuwe versie van een console wordt gereleaset dan is dit meestal een grote hype. Veel mensen gaan dit dan kopen en zijn benieuw wat er allemaal nieuw is. Bij de Virtuel Reality vind ik dat ze ook meer moeten vernieuwen. Dit om het nog interessanter te maken, want dit doen ze te weinig.

Geschiedenis VR

Je zou denken dat Virtuel Reality vrij modern is, maar eigenlijk is het al bedacht in 1960 door wetenschappers. Toen werd er onderzoek gedaan naar de eerste vormen van de technologie. Er werden verschillende systemen ontwikkeld. hier werd veel geëxperimenteerd om alles te laten lukken. Destijds was die technologie wel heel erg beperkt. Ze hadden in die tijd natuurlijk nog niet zoveel kennis over technologie als in het hedendaagse leven. Tussen de jaren door werd het nog meer ontwikkelt en tussen 1980 en 1990. Het ging al zo ver dat ze verschillende vormen hebben uitgevonden. Ze hadden destijds de VR-brillen en headsets geïntroduceerd. Dit was een grote stap in de ontwikkeling, want hierdoor kun je de virtuele wereld in het echt zien en horen. Toen leek het nog steeds niet echt vergeleken met waar we nu zijn. Rond 2000 werd het onzeker over de VR wereld. Ze hadden natuurlijk veel geïnvesteerd in het hele proces. De kosten werden erg hoog en er waren beperkte mogelijkheden. Wel waren er ontwikkelingen op het gebied van de technologie van VR. Er werden ook meer samenwerkingen met bedrijven. Rond 2010 zag het er goed uit voor VR, want het werd zelfs bij elektronica bedrijven verkocht en het werd als maar populairder.

Hype

Enkele jaren geleden werd VR een enorme hype en gingen steeds meer mensen VR-apparatuur aanschaffen. Dit zag je ook terug, want het werd steeds meer opgezocht in de Googlezoekmachine. Er was een behoorlijke stijging van het aanschaffen van het product. Er kwamen ook steeds leukere spellen uit waardoor het aantrekkelijker werd. In 2016 kon je VR ook via Playstation doen. Dit was ook een grote factor, waardoor dit zo een hype is geworden. Tegenwoordig doen mensen dit nog steeds wel maar het blijft een beetje stil hangen en de hype wordt niet meer groter. Daarom vind ik dat ze iets moeten doen voor de toekomst om het aantrekkelijker te maken. Natuurlijk zijn er wel ontwikkelingen in Virtual Reality, maar gevoelsmatig hoor je er niet heel veel meer over

Wat is het verschil tussen Augmend, mixed en virtual Reality?

Virtual Reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) zijn allemaal technologieën die de realiteit veranderen. Er zijn verschillen in de manier waarop ze dat doen. Hier is een uitgebreide uitleg van de concepten:

Virtual Reality (VR):

Virtual Reality creëert een volledig virtuele omgeving die gebruikers volledig onderdompelt in een kunstmatige wereld. Met behulp van een VR-headset of bril wordt de zichtbare en auditieve perceptie van de gebruiker volledig vervangen door een virtuele omgeving. VR-ervaringen worden meestal gemaakt met behulp van computergraphics en 3D-modellen.

Deze technologie maakt gebruik van bewegingssensoren om de hoofdbewegingen van de gebruiker te volgen, zodat de virtuele wereld overeenkomt met de bewegingen van de gebruiker. Hierdoor kunnen gebruikers rondkijken en interageren met objecten in de virtuele omgeving alsof ze er daadwerkelijk zijn.

VR wordt vaak toegepast in gaming, simulatietrainingen, virtuele reizen en entertainmentervaringen. Het doel is om een meeslepende ervaring te bieden waarin gebruikers zich kunnen onderdompelen in een virtuele omgeving die losstaat van de echte wereld.

augmented reality (AR):

In tegenstelling tot VR voegt augmented reality virtuele elementen toe aan de echte wereld. Met behulp van een AR-apparaat, zoals een smartphone of een AR-bril, wordt de fysieke omgeving waargenomen. Er worden virtuele objecten geplaatst, zichtbaar gemaakt of geïntegreerd in die omgeving.

Een bekend voorbeeld van AR is het populaire spel Pokémon Go. Hierbij virtuele Pokémon in de echte wereld worden geplaatst en spelers ze kunnen vangen met behulp van hun smartphones. AR wordt ook toegepast in sectoren zoals architectuur, e-commerce en educatie, waar virtuele objecten en informatie kunnen worden toegevoegd aan de fysieke omgeving om gebruikers te helpen bij het begrijpen en navigeren.

mixed reality (MR):

Mixed Reality is een concept dat elementen van zowel VR als AR combineert. Het doel van MR is om virtuele objecten te integreren in de echte wereld op een manier die gebruikers in staat stelt om fysiek mee te interageren. MR houdt rekening met de context en de omgeving van de gebruiker om virtuele objecten realistisch te plaatsen en vast te zetten.

Een belangrijk verschil met AR is dat MR virtuele objecten kan verankeren aan fysieke objecten of oppervlakken en ze rekening kan laten houden met de diepte en schaal van de echte wereld. Hierdoor kunnen gebruikers virtuele objecten oppakken, verplaatsen en manipuleren alsof ze echt zijn. Dan komen we weer terug bij het voorbeeld van Pokémon Go. Hier wordt MR gebruikt om de virtuele Pokémon op te nemen in de echte wereld via de camera van je telefoon.Dit maakt de game veel realistischer en leuker om te spelen

Hoe ziet de Fysieke VR wereld eruit?

Wat zouden ze er in de toekomst aan kunnen doen dat Virtual Reality weer aantrekkelijk wordt om te doen. Zelf hebben ze al veel samenwerkingen net zoals met Playstation, maar ik het idee om een Fysieke VR wereld te creëren. Je zou de volgende dingen nodig moeten hebben: verschillende grote lege ruimtes, objecten, VR bril, headset en oplaad ruimtes voor de VR brillen en headsets. Dit zou dan gezien moet worden als activiteit om heen te gaan zoals: bowlen, laser gamen en paintball. In Nederland heb je nu zelfs al de mogelijkheid om een VR-activiteit te bezoeken.

In Den Bosch zit er een en dit zou je voor verschillende redenen kunnen bezoeken. Je kunt er nu al heen voor kinderfeestjes, bedrijfsuitjes en met vrienden of familie. Zo zie je dat de activiteit voor verschillende doelgroepen kan zijn, maar ik denk wel dat het meer voor de doelgroepen van jongeren en jong volwassenen is. De Fysieke wereld van VR zou dat ook kunnen zijn, maar wel met een grote verandering. Er zouden dan verschillende zalen zijn als thema.

Het is ook een beetje geïnspireerd op de film Jumaji, want dit is een spel en daarmee lijkt het dat je het zelf speelt en dingen ook kunt aanraken. Hoe komen er objecten in voor in de toekomst. Stel je bent een schietspel aan het doen dat je ook echt een geweer vast hebt(met neppe kogels) en dan zou je op objecten kunnen schieten, wat dan gezien kan worden als vijanden. Doordat je de VR-bril op hebt lijkt het dat je de vijanden echt raakt en dit kan naar mijn idee een leuk effect opleveren. Dit moet dan ook met de headset op om de gamesound te kunnen horen en dan zou je ook de geluidseffecten kunnen horen. Dit is een enkel voorbeeld hoe ik het voor me zie.

Fysiek VR realistisch?

De vraag is dan ook meteen zou de Fysieke VR wereld realistisch kunnen zijn om te maken. Ik denk zelf van wel zeker vanwege de technologische ontwikkelingen in het algemeen. Mensen worden steeds slimmer en men komt steeds weer met nieuwe ideeën. Er zou wel geïnvesteerd moeten worden, maar ik denk zelf als het lukt dat het een groot succes kan worden.

Expert over de Fysieke VR wereld

Ik heb een VR expert geïnterviewd genaamd Soulaiman Meskini van VR-bedrijf Enversed in Eindhoven om er achter te komen of dit mogelijk kan zijn. Volgens deze expert is de Fysieke wereld al zelf lichtelijk in gang, want er komt steeds meer AR( Augmented Reality) in het dagelijks leven.

Soulaiman gaf een goed voorbeeld, want toen de hype van Pokémon Go begon gebruikte men ook de fysieke wereld om het spel te spelen en kon je je eigen camera gebruiken om de Pokémon ter plekke te zien. Nu dat je meer AR games hebt die je buiten kan gebruiken, zouden er meerdere apps komen die je gebruikt met je camera. Neem als voorbeeld dat je Google Maps gebruikt met je camera zodat Google beter de weg kan wijzen. Om een fysiek product te kunnen gebruiken bijvoorbeeld op straat, zal het eerst beginnen bij een soort bril met een LED-scherm. Later zouden er brillen kunnen komen die gebruikt zullen worden bij banen. Denk dan aan de bouw waarbij de bril instructies kan geven over hoe je iets in elkaar moet zetten. Om de wereld en AR/VR samen te brengen zal het echt beginnen met kleine dingetjes zoals Maps, afmetingen of identificatie. Met identificatie bedoel als je naar een vogel kijkt en dat de bril laat zien welke vogel het is.

Conclusie

Nu de Fysieke VR wereld steeds dichterbij lijkt te komen denk ik dat het zeker mogelijk is dat dit kan gebeuren. Echter is het wel een boel om te investeren, daarom zou de overheid hier nog over moeten beslissen, maar ik denk zeker dat het dit waard is. expert Soulaiman al aangaf. Er zijn al genoeg  bedrijven waar je al normaal Virtual Reality kan spelen, zoals bij Enversed waar ze dit zouden kunnen doen. Als het aan mij ligt zou dit een leuke activiteit kunnen zijn voor de toekomst.