Kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs: Innovatie of bedreiging voor traditioneel onderwijs?

Een artikel schrijven, lessen voorbereiden of je huiswerk ermee maken. Tegenwoordig is dit allemaal mogelijk door de komst en de vernieuwde functies van kunstmatige intelligentie, ofwel AI. Maar hoe ziet het dan precies in het onderwijs? Biedt AI innovatieve ondersteuning of is het juist een bedreiging voor leren in het onderwijs?

Hoe wordt AI in het onderwijs toegepast?

Iedere school gaat anders om met de komst van kunstmatige intelligentie. Waar bijvoorbeeld op de ene school docenten de lessen zelf voorbereiden, worden de lessen op een andere school door verschillende docenten voorbereidt door AI. Artificiële intelligentie kan ook gebruikt worden om schoolwerk van studenten te beoordelen. AI (ChatGPT) biedt namelijk de mogelijkheid om het werk zo kritisch en nauwkeurig mogelijk na te kijken. Omdat kunstmatige intelligentie niet foutloos is, is het wel verstandig om het zelf eens te controleren.

De Universiteit van Leiden is met andere partijen betrokken geweest bij onderzoek naar AI in het onderwijs. Uit onderzoek is gebleken dat artificiële intelligentie verschillende voordelen heeft die toegepast kunnen worden in het onderwijs. Zo voorziet AI docenten van onderbouwde inzichten. Het vergroot de effectiviteit van digitale leermiddelen en het verbetert de manier van toetsen van kennis.

Wat zijn de risico’s en uitdagingen van AI-gebruik in het onderwijs?

Het gebruik van kunstmatige intelligentie neemt zowel risico’s als uitdagingen met zich mee. Onnauwkeurige voorspellingen en beslissingen kunnen het gevolg zijn als de gegevens vertekend of bevooroordeeld zijn. Het risico dat dit met zich meebrengt, is dat dit uiteindelijk kan leiden tot ongelijkheid in het onderwijs. Ook is de afhankelijkheid van technologie een risico. Als de school te afhankelijk is met het gebruik van AI, dan kan een technische storing of een hack het gevolg zijn dat de lessen niet doorgaan. Kunstmatige intelligentie heeft vaak de neiging om zich te richten op beperkte vaardigheden. Andere aspecten worden hierdoor vergeten, dit alles zorgt voor een gebrek aan diversiteit.

Afhankelijkheid van leerlingen door AI-gebruik

De afhankelijkheid van AI-systemen zullen niet veel goeds doen voor leerlingen. Ondanks dat het voor leerlingen een handig hulpmiddel kan zijn om bijvoorbeeld huiswerk te maken, heeft het ook een negatief effect. De systemen kunnen er namelijk toe leiden dat leerlingen de leerstof te snel aangeboden krijgen. Doordat studenten in een korte tijd te veel informatie door kunstmatige intelligentie toegereikt krijgen, zal dit ten koste gaan van de motivatie. Leerlingen kunnen zich hierdoor zelfs gefrustreerd voelen. Ook kan een overmaat aan informatie leiden tot verminderde leerprestaties.

Een ander negatief aspect is dat de afhankelijk mogelijk kan leiden tot vermindering van kritische denkvaardigheden. Het aanbod van gestructureerde lessen die bedoeld zijn voor bepaalde leerlingen, heeft AI impact op het niet meer kritisch nadenken over de leerinhoud.

Toekomstperspectieven van kunstmatige intelligentie in het onderwijs

De toekomst van artificële intelligentie in het onderwijs biedt veel kansen voor zowel docenten als studenten. Eén belangrijke ontwikkeling is gepersonaliseerd leren. Lesmateriaal kan aangepast worden naar de behoeften van elke student. Studenten krijgen hierdoor de mogelijkheid om op eigen tempo te leren en gerichte feedback te krijgen.

Niet alleen voor studenten, maar ook voor docenten biedt AI verschillende toekomstperspectieven. Zo kan AI docenten vaak ondersteunen door inzicht te geven in de voortgang van bepaalde leerlingen. Functies als spraakherkenning en natuurlijke taalverwerking zullen ervoor zorgen dat digitale leermiddelen steeds interactiever worden. Al deze ontwikkelingen kunnen helpen om het onderwijs steeds efficiënter te maken.

Kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we leren en hoe er lesgegeven wordt. Tegenwoordig kunnen studenten met AI hun huiswerk maken, en docenten kunnen hun lessen efficiënter voorbereiden.