”Elk jaar dezelfde game”, maar toch kopen mensen het 

Vrijdag 27 september was het zover, EA FC 25, beter bekend als FIFA werd uitgebracht. Het voetbalspel is nog altijd erg populair onder jonge voetbalfans en gamers. Voor buitenstaanders is het echter lastiger te begrijpen waarom mensen steeds opnieuw elk jaar EA FC (FIFA) kopen. ”Het is toch hetzelfde spel”, zo wordt er gesproken in de wandelgangen. Maar toch kopen mensen waaronder ik het spel, waarom? 

Hype 

Elk jaar opnieuw wordt het spel maanden voor de officiële release al opgehypet door de makers. Dit kaatst vaak door naar fans van het spel, zij worden weer enthousiast en kopen het spel. Maar hoe doet EA Sports (makers van het spel) dat?  

Dat doen ze door enorm veel trailers te maken, als eerst een algemene trailer, dan een trailer over de ”gameplay” (het spelen van wedstrijden) en ook nog eens over tal van modes in het spel. Ook brengen ze steeds de beoordelingen van spelers van tevoren uit, dit leidt vaak tot discussies binnen de community, maar ook bij de voetbalspelers. Niet iedereen is het dus altijd eens met die beoordelingen, maar doordat ze al eerder uitkomen zijn mensen wel al bezig met het spel. Zo geeft EA dus verschillende sneak peaks aan potentiële kopers van het spel, om ze op deze manier warm te maken voor de nieuwe game. 

Wat maakt het spel anders? 

Het is niet gek dat mensen zich afvragen waarom mensen het elk jaar kopen, want er zijn zeker veel gelijkenissen aan het spel van dat jaar ervoor en ervoor enz. De basis is gelijk, er zijn namelijk altijd meerdere gamemodes: profclubs, career mode, aftrap en de populairste: Ultimate Team. Bij die laatste kan je jouw eigen team samenstellen door middel van coins, packs en challenges die je kan voltooien. Af en toe komt er een nieuwe modus zoals ”the Journey”, een verhaallijn van een fictief karakter dat prof wordt én volta oftewel straatvoetbal. Echter over het algemeen verandert er daar niet zo veel. Maar wat is er dan steeds wel écht anders? 

De voornaamste verandering elk jaar zijn de vernieuwde kaarten van spelers. Elk jaar zijn er enorm veel veranderingen in het voetbal. Voetballers stoppen en verdwijnen uit het spel, andere eerder gestopte spelers komen terug als ICON in het spel. Daarnaast is bijvoorbeeld Kylian Mbappé naar Real Madrid getransfereerd en zal hij en anderen van club gewisselde spelers hun nieuwe club toegewezen krijgen op de nieuwe EA FC. Zoals eerder vermeld is het bouwen van je eigen team toch wel de populairste spelmodus en daar speelt EA slim op in. Zo zijn de meeste veranderingen elk jaar terug te vinden in deze gamemode en probeert EA op deze manier mensen het spel te laten kopen, met succes.  

Wat is er dan dit jaar nieuw? 

De veranderingen dit jaar zijn opnieuw het meest op het gebied van Ultimate Team. Zo is er een nieuwe modus binnen de gamemodus genaamd rush. Hier kan je met vrienden en of vreemden samen spelen in een team van vijf, je kiest dan één kaart en kan met dit spel ook weer beloningen verdienen om je team te versterken. Daarnaast zijn er ook de nodige anderen veranderingen, zo voelt het spelen zelf net weer een tikkie anders aan. En zijn er weer wat aanpassingen op het menu van EA FC. Zo zijn er weer andere kleuren gebruikt en heeft het spel een heel andere look ten opzichte van vorig jaar. Ik kan nog wel tig aan veranderingen opnoemen, maar daar kun je zelf wel achter komen als je de game speelt of als je meekijkt met anderen. 

Ga jij het kopen? 

Concluderend is het weer dezelfde soort game, maar dan in een vernieuwd jasje. Vind je dat het geld waard, of speel je liever verder op de vorige editie (EA FC 24) van het spel? Hoe dan ook veel gameplezier!