De laatste jaren is het boksen steeds meer een platform voor entertainment geworden. Vroeger draaide het om titels en records, tegenwoordig gaat het alleen om de show eromheen. Beroemdheid, social media en volgers spelen steeds meer een grotere rol in wie er in de ring staat. Dit verandert niet alleen de presentatie van een wedstrijd, maar ook onze kijk op de sport. Is dit de toekomst van boksen of gaat het ten koste van de essentie van de sport?
Geschiedenis van boksen als sport
De sport werd duizenden jaren geleden gebruikt om met name de kracht en uithoudingsvermogen te testen. Later werd het een serieuze sport, waarbij dingen zoals techniek, discipline en het trainen belangrijk waren. Boksen werd in de 20e eeuw een wereldwijde populaire sport, mede door verschillende boks legendes, zoals Muhammad Ali, Mike Tyson en Joe Frazier. Niet alleen zorgden deze ex-boksers voor spannende gevechten, ook hadden ze veel invloed op de maatschappij. Iedere fan van de sport zag deze legendes als de beste atleten, die zowel fysiek als mentaal heel sterk waren. Het was een sport waarin alleen de sterkste en meest getrainde atleten de top bereikten.
De overgang van entertainment
Sinds een aantal jaar is boksen steeds meer een platform voor bekende mensen buiten de traditionele bokswereld, zoals influencers en YouTubers. Onder andere de gebroeders Paul, waaronder Jake Paul en Logan Paul, hebben zich gestort op het boksen en nemen tijdens de ‘show’ hun fans mee, die vaak meer geïnteresseerd zijn in hun bekendheid dan in de sport zelf. Dit alles heeft in korte tijd geleid tot de opkomst van ‘showgevechten’, waar de focus meer ligt op de promotie dan op de echte prestaties binnen de ring. Ook de commerciële kant van het boksen heeft een grote verandering ondergaan. Zo heb je tegenwoordig PPV-gevechten (Pay-Per-View), deze zijn steeds belangrijker geworden en trekken een breder publiek dat meer van de show geniet dan van de sport zelf.
De rol van social media in de verandering
Social media is tegenwoordig hét platform waardoor boksen meer een vorm van entertainment is geworden. Platforms zoals Instagram, YouTube, TikTok en Twitter geven boksers, maar vooral influencers een grote kans om zo dichter bij hun fans te komen. De social media platforms helpen niet alleen om informatie te verspreiden over bepaalde gevechten, maar ook om bijvoorbeeld drama en rivaliteit te creëren die veel aandacht trekken. Een groot voorbeeld hiervan zijn de gebroeders Paul zo als in de vorige alinea al is genoemd. Zij hebben veel gebruik gemaakt van hun social media om hun bokscarrières te promoten. De grootste verandering door social media is dus dat tegenwoordig meer de nadruk gelegd wordt op de show in plaats van de sport zelf.
De toekomst van sporten
De een vindt het jammer, de ander geniet ervan. De toekomst van boksen lijkt alleen steeds meer gericht te zijn op entertainment dan de sport zelf. De komst van social media en invloed van beroemdheden lijkt het erom dat de nadruk niet meer ligt op de atletische kant van de sport, maar op de hele show eromheen. Of boksen de status van serieuze sport kan behouden, terwijl het tegelijkertijd inspeelt op de vraag naar entertainment, zal de tijd moeten leren. Eén ding is zeker, de sport blijft zich ontwikkelen en past zich continue aan op de veranderende wensen van het publiek.