10 circuit’s die niet meer worden gebruikt door de Formule 1

Doelgroep: Jong, Mensen die van Formule 1 houden. Kernwaarden: toeganglijk

In de 74 jaar dat de Formule 1 bestaat, heeft de Formule 1 op veel verschillende circuit’s gereden die nu niet meer gebruikt worden. Hier een lijst van 10 Circuit’s waar niet meer op geraced word door de Formule 1.

Nummer 1: Valencia Street Circuit (Spanje) 2008-2012

Dit stratencircuit in het hartje van Valencia in Spanje, werd 5 keer gebruikt door de Formule 1 en heeft zeker memorable races gehad. Weet je nog 2012? Toen Fernando Alonso de race won van Startplaats 12!

Nu ligt het circuit er uitgestorven bij.

Nummer 2: Buddh international circuit (India) 2011-2013

Dit circuit werd door de Formule 1 gebruikt voor 3 drie jaar. De races waren misschien niet spectaculair, maar het circuit heeft zeker wel memorable momenten gehad.

Bijvoorbeeld toen Sebastian Vettel zijn 4de wereld titel pakte en donuts draaide op start finish.

Sinds 2014 word het niet meer gebruikt door de Formule 1 , het circuit wordt nu wel nog gebruikt door de Motogp.

Nummer 3: Korean International Circuit (Zuid Korea) 2010-2013

Het Korean International Circuit had een kort bestaan, en staat het meeste bekend om de knotsgekke regenrace in 2010. Tegenwoordig wordt het af en toe gebruikt door lokale raceklasses.

Nummer 4: Watkins Glen (Verenigde Staten) 1961-1980

Dit Amerikaanse circuit stond bijna 20 jaar op de kalender, todat het circuit te gevaarlijk werd bevonden voor de Formule 1. Het Circuit word in het heden nog wel gebruikt door o.a Nascar en IMSA

Nummer 5: Zolder (Belgie) 1973-1984

Dit Circuit werd in de jaren 70 en jaren 80 steeds verwisseld met het andere belgische circuit Spa Francorchamps. Als je iemand vraagt waar die aan denkt als je Zolder Formule 1 noemt. De meeste zullen dan het tragische ongeluk van Jacques Villeneuve SR zeggen die verongelukte tijdens de kwalificatie van Zolder in 1982.

Nummer 6: Nordschleife (Duitsland) 1961-1976

Dit 22 Kilometer lange circuit, staat natuurlijk het meest bekend om de Niki Lauda horror crash in 1976.

De Formule 1 reed in de jaren daarna nog steeds op de nurburgring, maar dan de korte variant van 5,148 Kilometer.

Nummer 7: Hockenheim Ring (Duitsland) 1951-2019

Op dit circuit werd vrij recent nog gereden in 2019. Formule 1 fans kunnen die race vast zeker nog goed herinneren.

In alle jaren dat deze race is gehouden zijn er zeker bijzondere momenten gebeurd, weet je nog in 2010 de beroemde teamradio: ”Felipe,Fernando is Faster then you”

Sinds 2019 word het niet meer gebruikt door Formule 1, maar wel nog genoeg andere raceklasses.

Nummer 8: Nurburgring (GP Circuit) 2002-2020

Deze versie van de Nurburgring, een korter 5,1 km circuit was de vervanger van de Nordschleife van 2002-2013.

In 2020 kwam de Nurburgring eenmalig terug tijdens het corona seizoen, omdat door covid 19 veel landen afgesloten waren moest de Formule 1 opzoek naar invalraces.

Nummer 9: Indianapolis Grand Prix (Verenigde Staten) 2000-2007

Op de zelfde baan waar ook de Indy 500 word gehouden, bezocht de Formule 1 de GP variant 7 keer.

Deze baan staat het meest bekend vanwege het banden fiasco in 2005,toen er maar 6 auto’s de Grand Prix reden omdat er zorgen waren om de michelin banden.

Sinds dien rijdt de Formule 1 nog steeds in Amerika, maar dan in Miami, Austin en Las Vegas

Nummer 10: Brands Hatch (Verenigd Koninkrijk) 1961-1986

Als laatste hebben we Brands Hatch, een van de meest iconsche banen van England. Dit korte baantje kende veel spannende Formule 1 races. De Formule 1 stopte met racen op Brands Hatch in 1987, omdat de FISMA (heden FIA) vond dat de faliciteiten van het circuit niet goed genoeg waren.

Geschreven door Liam Cuperus