Veel beginnende artiesten willen doorbreken, maar hoe pak je dat aan?

Zomaar muziek uitbrengen en hopen dat je luisteraars krijgt is natuurlijk niet de beste aanpak om door te breken. Tegenwoordig is het populaire social media platform Tiktok een ideale plek om dit te doen. Op Tiktok komen ontzettend veel artiesten en beginnend artiesten voorbij met hun eigen muziek maar ook met covers. Maar niet iedereen gaat meteen viraal. Hoe werkt dit en hoe breek je via Tiktok door als beginnend artiest?

Tiktok is een social media platform waar iedereen korte video’s op kan plaatsen. Als je een openbaar account hebt kunnen deze video’s op de zogeheten ‘voor jou’ pagina terecht komen. Door de juiste hashtags te gebruiken kun je in het algoritme terecht komen van de Tiktok gebruikers. Deze gebruikers zien jouw video’s dan voorbijkomen zonder dat ze je volgen.  Zo kunnen er dus al honderden of zelfs duizenden mensen jouw muziek zien en horen.

Als beginnend artiest wil je natuurlijk niets liever dan bij zo veel mogelijk mensen op de ‘voor jou’ pagina terechtkomen. Je kan er dan natuurlijk voor kiezen om meteen je eigen muziek te laten horen aan de wereld, of je kiest ervoor om de wereld eerst kennis te laten maken met jouw stemgeluid door middel van covers. Door je eigen stem te laten horen kun je alvast een aantal volgers opbouwen voor het moment dat je je eigen muziek wil uitbrengen. Je volgers volgen je dan omdat ze je stemgeluid mooi vinden en zullen dus waarschijnlijk ook naar je eigen muziek luisteren, dit delen en liken. Wanneer op Tiktok veel video’s worden geliked en gedeeld, komen deze weer bij andere mensen op hun ‘voor jou’ pagina. Hierdoor horen nog meer mensen jouw geluid en krijg je een groot bereik. Veel streams op Spotify of iTunes zorgen ervoor dat radiostations je muziek ook oppakken en laten horen aan hun eigen luisteraars.

Er is ook nog een andere manier om een groot bereik op te bouwen met je muziek. Hier heb je alleen zelf niet heel veel in te zeggen of doen. Dit is namelijk een virale ‘sound’ hebben. Een ‘sound’ is op Tiktok een klein stukje van je muziek. Denk bijvoorbeeld aan tien seconden met één bepaalde zin. Gebruikers horen jouw nummer en één bepaalde zin en maken hier een leuke of grappige video mee. Hun eigen volgers zien dit en maken hier vervolgens ook een video mee enzovoort. Misschien hebben sommige mensen wel een openbaar account waardoor deze video’s met jouw sound ook op de ‘voor jou’ pagina komen en hierdoor horen ontzettend veel mensen jouw liedje. Tussen al deze mensen zitten waarschijnlijk ook nog eens mensen die het hele nummer willen horen en dit doen via Spotify en iTunes. Hierdoor krijg jij extra streams en hier heb je zelf eigenlijk niks hoeven doen.

Niet alleen artiesten die door willen breken posten hun muziek op Tiktok. Je ziet ook veel artiesten die al doorgebroken zijn, die hun muziek plaatsen en promoten op dit platform. Maar waarom doen ze dat? Want ze hebben al een groot bereik en de radiostations kennen hun naam. De verklaring hiervoor is dat de platenlabels simpelweg gewoon willen dat heel veel mensen de muziek horen. Op de radio horen al een heleboel mensen de muziek maar via Tiktok hoort de hele wereld het op een simpele manier.

Kortom Tiktok is ideaal om je muziek te promoten. Vergeet niet dat dit misschien niet meteen lukt en dat het veel tijd en werk kan kosten. Maar als het dan lukt is het al die moeite natuurlijk dubbel en dwars waard.