Islam, de realiteit!

Velen denken gelijk aan terrorisme en andere negatieve aspecten, aangezien dit vaak in het nieuws komt en je er gelijk ‘moslim’ bij ziet staan, maar wie zegt dat het echt een moslim was? Is het niet iemand die de Islam juist in een slecht daglicht wilt zetten door zich voor te doen als moslim, meestal zijn het vooroordelen..

In dit artikel ga je wat lezen over de realiteit van de Islam en wat het met een mens kan doen.

De Islam

Een geloof waar je mensen vaak over hoort praten is de Islam, een geloof dat maar liefst 1,9 miljard mensen over de hele wereld verbindt. De Islam is een van de grootste religies ter wereld. Het vormt een levenswijze en niet alleen spirituele richtlijnen die miljarden harten en zielen raakt. De moslims geloven in één god genaamd ‘Allah’, Hij wordt beschouwd als de enige en almachtige schepper van het universum. De moslims bidden ook vijf keer per dag voor hun schepper wat ook één van de vijf zuilen is.

Verbintenis

Geloof brengt mensen samen, men ervaart dit vooral tijdens de Ramadan. De Ramadan is vooral de maand van verbintenis. Ik zelf voel mij dan vooral heel erg verbonden met mijn medemoslims, hierdoor gaat de maand helaas echt zó voorbij, maar maak je wel mooie herinneringen natuurlijk! In deze maand krijgt men ook veel motivatie, door de connectie die je dan hebt met anderen, denk aan samen naar de moskee gaan of gezamenlijk eten in de avond.

“Verily, after every difficulty, there is relief.” – Quran 94:5.

De vijf zuilen van de Islam:

  • Shahada (Geloofsbelijdenis): Dit is een getuigen dat er geen andere god is dan Allah (swt) en dat Mohammed Zijn boodschapper is. Deze wordt ook opgelezen wanneer iemand wilt bekeren naar de Islam.
  • Salah (Het gebed): Dagelijks 5x bidden richting Mekka, dit is iets wat een gelovige onderscheid met een ongelovige.
  • Zakat (Liefdadigheid): Het helpen en geven van een deel van het inkomen aan armen en behoeftigen.
  • Sawm (Vasten): Tijdens de maand Ramadan wordt er gevast van zonsopgang tot zonsondergang
  • Hajj (Bedevaart): Dit is de pelgrimstocht naar Mekka, iets waar elke moslim van droomt. Dit wel wanneer het financieel en fysiek mogelijk is.

De vijf zuilen zijn erg belangrijk voor de moslims en deze dienen te worden opgevolgd, deze vormen een soort kern voor hen geloof en dagelijkse praktijk. Ook zorgen deze vijf zuilen ervoor dat een moslim op een gestructureerde manier kan leven en een karakter kan vormen, ook om maatschappelijk betrokken te blijven.

Heb je ergens iets negatiefs gelezen over het geloof? En waarom denk jij dat moslims meestal in een slecht daglicht worden gezet?