De trendingpagina van YouTube in Nederland wordt de laatste tijd vaak gedomineerd door video’s van deze vijf vrienden de Bankzitters. Hun video’s halen gemiddeld gezien meer dan een miljoen weergaven. Als klap op de vuurpijl heeft het kanaal vrij recent de 1 miljoen abonnees gehaald. Een bijzondere mijlpijl, zeker als je kijkt hoe het allemaal begon. Inmiddels is het uitgegroeid tot een van de populairste kanalen van het land. Maar hoe hebben zij dit succes bereikt?
Van FIFA naar vriendschap
De groep kent elkaar al jarenlang dankzij hun gedeelde passie voor het voetbalspel FIFA. In het begin maakte ieder van hen op een unieke manier content. Zo stonden de video’s van Matthy bekend om hun originele en humoristische edits, terwijl Koen vooral de focus legde op het openen van FIFA-pakketten. Dankzij deze gedeelde interesse kwamen zij met elkaar in contact en begonnen samen te spelen. Al snel spraken de vrienden ook in het echt af, wat leidde tot steeds meer gezamenlijke video-opnames. Deze samenwerking en vriendschap groeiden met de tijd uit tot een hechte band.
Een nieuw hoofdstuk
In 2017 besloten de vrienden een gezamenlijk kanaal te starten, met een andere invalshoek dan hun eerdere individuele content. In plaats van gaming-video’s maakten ze grappige real-life filmpjes, die meteen goed werden ontvangen door het publiek. In de beginperiode bestond de groep uit zeven leden, waaronder ook Mark en Mathijs. Omdat deze twee andere ideeën hadden over de toekomst en minder aansluiting vonden binnen de groep, besloten ze in goed overleg te vertrekken. In 2019 sloegen de vrienden een nieuwe weg in door tijdelijk samen te gaan wonen. Dit versterkte hun band verder, en het gaf een nieuwe impuls aan hun samenwerking. De samenwoonperiode duurde uiteindelijk twee jaar.
Muziekcarrière
Tijdens hun samenwoonperiode begonnen de Bankzitters muziek te maken. Wat begon als een grap, werd al snel een succes. Hun eerste nummer, ‘Niks’, heeft inmiddels meer dan 7 miljoen weergaven op YouTube. Daarna volgden meerdere nummers, waarvan sommige de Nederlandse Top 40 en de jaarlijkse Top 2000 bereikten, dankzij hun enorme fanbase. Hun eerste live-optreden was op 538 Koningsdag, voor zo’n 40.000 bezoekers. Inmiddels hebben ze vaker opgetreden, met als hoogtepunt drie uitverkochte concerten in de Ziggo Dome. Wat als een lolletje begon, is nu een serieus onderdeel van hun carrière.
Professionaliteit
De Bankzitters hadden niet alleen een leuke tijd gehad tijdens de periode van het samenwonen, maar op het gebied van YouTube ging het ook steeds beter. Het aantal abonnees groeide snel en het aantal kijkers per video werd al steeds meer. De Bankzitters wilde na deze periode nog steeds twee keer per week een video uploaden. Daarom besloten hun om een eigen kantoor te kopen. Het kantoor zit gevestigd in Utrecht, omdat dit een centrale locatie is voor de heren. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen in dienst, zo is er een productie en edit-team, waardoor alles veel professioneler is geworden.
Conclusie
Er zijn een aantal redenen waarom het kanaal van de Bankzitters zo succesvol is geworden. Ten eerste zijn het entertainers van wereldklasse. Zij weten namelijk precies hoe ze jongeren aan het lachen kunnen krijgen. Ten tweede gaat het financieel steeds beter, waardoor er meer mogelijkheden zijn om vettere dingen te doen. Ten derde helpt het muziek maken ook mee aan hun bekendheid. De nummers worden steeds vaker afgespeeld op de radio, waardoor meer mensen (ook ouderen) een idee hebben wie deze vijf mannen zijn. Daarnaast helpt het ook dat hun steeds vaker optreden op grotere podiums, want zo wordt de bekendheid alleen meer groter. Kortom: de Bankzitters hebben het goed voor elkaar!