Data, data en nog eens data. Sinds 2016 geeft Spotify haar luisteraars een ‘muzikaal kerstcadeau.’ Spotify wrapped is de uitvinding die niet alleen muzieknerds of hippies laat genieten van hun eigen nulletjes en eentjes, wel verpakt in een interactief en decoratief jasje. Maar wat is het dat men zo aantrekt naar het Zweedse concept. En wanneer kunnen we genieten van onze eigen statistieken?
Wrapped
Het wrapped concept van Spotify is wijd gekopieerd door verschillende andere media, en niet alleen in de muziek. Neem een voorbeeld aan Duolingo, zelfs discussieplatform Reddit probeert zijn gebruikers te entertainen met hun jaaroverzicht. Maar hoezo? Hoezo vinden gebruikers dit jaaroverzicht zo leuk en bijna verslavend? In sommige gevallen gaat het zelfs zo ver dat Spotify-gebruikers specifieke muziek luisteren om aan het einde van het jaar tevreden te zijn met hun lijstje.
Rond 4 december krijg je de melding op je telefoon: Je wrapped staat klaar!” Je opent Spotify en krijgt je jaaroverzicht te zien, welke maand heb je wat geluisterd? Wat zijn je favoriete genres, artiesten, wellicht was je favoriete artiest ‘niet’ Taylor Swift dit jaar? Zit je boven de honderdduizend minuten of maar een magere vijfduizend? Het zijn statistieken waar men aan het eind van het jaar echt wel naar uitkijkt. Dat is ook logisch, want mensen houden ervan om zichzelf beter te leren kennen, via Spotify gebeurt dat dus door muziek. Een jaaroverzicht komt het wrapped concept van Spotify ook tekort. Vaste Spotify gebruikers zien het ook als progressiemiddel, per jaar krijg je te weten of je meer of minder minuten hebt geluisterd, door middel van Instagram-vergelijkbare interactieve stories krijg je dus flink wat feiten over je muziekjaar. Elke nieuwe editie in een nieuw jasje. Het is een jaarlijks dopaminemiddel geworden, maar dat niet alleen.
Social media
Je hebt ze vast voorbij zien komen. Talloze story’s van vrienden, familie en zelfs influencers die met trots hun Spotify wrapped delen. Natuurlijk heeft Spotify er een systeem ingemaakt dat je jouw wrapped pagina’s met gemak op andere sociale media kan posten. Het is dus ook tegelijkertijd een verbintenismiddel, wellicht kom je via sociale media er wel achter dat je nichtje precies dezelfde artiesten in haar top 5 heeft staan. Of dat ze net iets meer geluisterd heeft dan jij. Weer een extra motivatie om volgend jaar nog meer Spotify te luisteren.
Marketing stunt
Met al die sociale media promotie door zowel luisteraars als influencers is het natuurlijk een grote marketing stunt, want zet jij je Spotify wrapped uitslag online, dan promoot natuurlijk je onbewust Spotify zelf. Spotify wrapped zet data om in een mooi jasje en de rest zorgt voor zichzelf. Het is daarom ook geen wonder dat Spotify zelf weinig tot geen promotie uitbrengt voor haar Spotify wrapped.
Wanneer?
Wanneer komt Spotify wrapped uit in 2024? Om dat uit te zoeken nemen we een kijkje terug bij voorgaande jaren.
- 2023: woensdag 29 november
- 2022: woensdag 30 november
- 2021: woensdag 1 december
- 2020: dinsdag 1 december
- 2019: donderdag 5 december
Op basis van bovenste data verwachten we dat de uitbrengdatum van spotify wrapped op 4 december valt. De laatste jaren is er duidelijk gekozen voor een woensdag en valt wrapped altijd in de laatste week van November of de eerste week van December. Bovendien verschijnt spotify wrapped altijd na de Amerikaanse traditie Thanksgiving. Die valt dit jaar op 28 November. Dat is dus erg laat in November wat het voor een release in November onwaarschijnlijk maakt. We kunnen dus verwachten dat spotify wrapped rond 4 December valt.