Nederlandstalige muziek populairder dan ooit

Nederlandstalige muziek is op dit moment populairder dan ooit. Van pop tot levenslied, artiesten die in het Nederlands zingen zijn op dit moment niet meer weg te denken uit de populairste muziek van nu. Ook onder jongeren groeit de populariteit van Nederlandse muziek. Wat zorgt ervoor dat Nederlandse muziek zo’n enorme groei maakt onder jongeren?

Van TikTok naar Top 40

Spotify heeft laatst een overzicht uitgebracht van de meest gestreamde hits van 2024.

Daaruit blijkt dat we het afgelopen jaar 7 procent meer naar muziek van Nederlandse bodem zijn gaan luisteren. Terug in de Tijd van Yves Berendse staat in de lijst op de derde plek, achter de andere Nederlandse hits Sugardaddy van Roxy Dekker en Europapa van Joost Klein. Artiesten weten dus hun nummers populairder te maken dan voorheen.

Artiesten die een nieuw nummer maken, willen dit promoten, maar dat gaat nu heel anders dan vroeger. Via social media zoals TikTok en Instagram brengen artiesten hun nieuwe single of album onder de aandacht.

Jongeren, die vaker te vinden zijn op Social Media, zijn de belangrijkste doelgroep. Mijs (15) is fan van De Bankzitters en Roxy Dekker. Mijs heeft ook sommige nummers leren kennen op Social Media. ‘’Op dit moment luister ik veel naar Huisfeestje van De Bankzitters en Industry Plant van Roxy Dekker. Het nummer van Roxy Dekker hoorde ik voor het eerst op TikTok, Huisfeestje ontdekte ik op YouTube.’’

Maar hoe werkt dat precies? Artiesten maken bijvoorbeeld video’s waarin ze playbacken of dansen op hun eigen nummer, in de hoop dat deze video’s op Social Media viraal gaan.
Zodra fans dit zien, maken ze hun eigen filmpjes met hetzelfde nummer of wordt het doorgestuurd. Hoe vaker het liedje op TikTok te zien zal zijn, hoe meer mensen het zien, hoe sneller het populair wordt en het een hit kan worden.

Yves Berendse: Van onbekend talent naar Ziggo Dome

Een van de artiesten die veel succes heeft gehad door TikTok is Yves Berendse.

Het ging redelijk met de muziek carrière van Yves Berendse, zijn liedjes werden prima beluisterd maar hij was nog niet heel bekend in Nederland onder volwassenen en zeker niet onder jongeren. Totdat er afgelopen voorjaar een TikTok-filmpje geplaatst werd die viral ging.

Het filmpje was van de gepensioneerde zangeres Sasja en haar dochter Kiki die samen het nummer Terug in de Tijd zongen. Het ging viraal en het filmpje is inmiddels 1,3 miljoen keer bekeken. Mensen vonden het leuk klinken en gingen het originele nummer luisteren.

Het nummer Terug in de Tijd bestormde de hitlijsten en heeft wekenlang in de top 10 gestaan. Het nummer heeft zelfs zes weken op nummer 1 gestaan.

Dit nummer was voor Yves Berendse zijn grote doorbraak bij het Nederlandse publiek. Jong en oud vonden het nummer fantastisch en het werd de zomerhit van 2024. “Het zijn die kids die tegenwoordig iets maken of kraken! Ongelofelijk hoe zij mijn nummer omarmen.”, zei Yves Berendse zelf tijdens een interview.

Opvallend was dat het nummer Terug in de Tijd uitgebracht werd op 2 juni 2023 en het pas een jaar later echt doorbrak.

In juni 2025 staat Yves Berendse twee keer in een bijna uitverkocht Ziggo Dome in Amsterdam met zijn eigen concert. Het wordt het grootste concert van Yves Berendse tot nu toe in zijn carrière.

En dat allemaal dankzij dat ene TikTok filmpje.

Nederlandse muziek door de jaren heen

De Nederlandstalige muziek is dus door de jaren heen veel veranderd, vooral door de komst van social media en de veranderingen in wat de luisteraars willen horen. In de jaren 80 en 90 was het levenslied het populairst.

Artiesten zoals André Hazes brachten nummers uit die vaak over emoties en het leven gingen, zoals het nummer Kleine Jongen. Deze muziek werd vooral geluisterd door volwassenen. De muziek was vaak niet heel gezellig maar wat serieuzer. De artiesten wilden een boodschap in hun nummer hebben.

Maar tegenwoordig is de muziekstijl in Nederland anders geworden. Vaak zit er wel een boodschap in een nummer, maar wordt deze op een gezellige manier gebracht.

Bijvoorbeeld Terug in de Tijd van Yves Berendse. Dat nummer gaat over hoe snel de tijd gaat en over hoe graag hij terug zou willen naar de leuke en grappige momenten van vroeger met zijn vrienden. Door de gezelligere sfeer van de muziek wordt het ook door jongeren meer leuk gevonden en geluisterd.

Social media en jongeren

Jongeren en Social Media zorgen dus voor het grootste deel voor de doorbraak van de Nederlandse muziek tegenwoordig.

Het succes van Nederlandstalige muziek, dankzij jongeren en Social Media zoals TikTok, betekent dat de muziek in de toekomst alleen maar zal blijven groeien. Jongeren zijn dus belangrijk in het ontdekken en delen van nieuwe nummers, waardoor er meer artiesten ontdekt zullen worden door TikTok en muziek sneller populair wordt.