Wie spreek jij wanneer je huis in brand staat, je betrokken bent bij een ongeluk of een beroving meemaakt en je 112 belt? Welke beroepen vallen er onder de hulpverleners? Heb ik het bij het goede eind wanneer ik zeg dat je aan brandweerlieden, ambulancepersoneel of politieagenten denkt? Ja? Oké, dat is precies mijn punt en de situatie die ik wil aankaarten in deze column. Deze overduidelijke hulpverleners zijn namelijk niet de helden waar ik het vandaag over wil hebben. De helden die ik vandaag in de spotlights wil zetten zijn de meldkamercentralisten!
Het zijn namelijk hun stemmen die je als eerste hoort, zij blijven met u in gesprek tot de benodigde hulpverleners arriveren. Toch is hun beroep voor velen onbekend of zelfs ‘niet belangrijk’. Ik wil een einde maken aan dat stigma. Het is waar dat hun werk meer achter de schermen plaatsvindt, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Sterker nog ik zou zeggen dat het juist meer waarde legt op hun taken, want zonder hen zou de politie, brandweer of ambulance niet de benodigde informatie hebben. Zonder de meldkamercentralisten zouden die slachtoffers niemand hebben die hen kan uitleggen wat er gaat gebeuren en wat ze kunnen verwachten. Dan zou iedereen ‘alleen’ moeten wachten.
Verder hoor ik ook wel eens mensen zeggen dat meldkamercentralisten verheerlijkte klantenservicemedewerkers zijn. Hier ben ik het niet mee eens. Want moeten klantenservicemedewerkers, behalve van de ANWB, andere wegwerkers of preventiehulplijnen, mensen met levensbedreigende problemen helpen waarbij al alleen maar een kleine communicatiefout ervoor kan zorgen dat de situatie héél anders afloopt? Dacht het niet! Er zijn weinig ‘klantenservices’ waar er zoveel op het spel staat als bij de meldkamercentralisten.
Kortom er moet meer gekeken worden wat deze medewerkers allemaal voor ons doen en daar moet stilgestaan bij worden, want zonder hen zou er heel veel niet mogelijk zijn. Dus beëindig ik dit bericht met een dank aan alle hulpverleners, maar in het speciaal degenen die je als eerste spreekt. Bedankt!